Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه

آبله میمونی

آنچه می‌خوانید :


آبله  میمونی   چیست؟

آبله میمونی یک بیماری است که توسط ویروس آبله میمونی ایجاد میشود. این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است، به این معنی که میتواند از حیوانات به انسان سرایت ک ند و همچنین  از  فردی به  فرد دیگر منتقل شود. 
 

چرا به این بیماری «آبله میمونی» می گویند؟

در میان میمونهایی که برای تحقیقات و پژوهش نگهداری میشدند شناسایی شد. این 1958 این بیماری آبله میمونی نامیده میشود زیرا اولین بار در سال  . در انسان نیز مشاهده شد1970بیماری بعدها در سال

آبله  میمونی   معمولا در کجا یافت می شود؟  

آبله میمونی در  مناطق غربی و مرکزی آفریقا یافت میشود، جایی که جنگلهای بارانی استوایی وجود دارد و حیواناتی که ممکن است حامل ویروس باشند     زندگی میک نند. افراد مبتلا به آبله میمونی ً معمولا گهگاه در کشورهای دیگر خارج از مناطق غربی و مرکزی  آفریقا و به دنبال سفر از  مناطقی که آبله میمونی بومی است شناسایی میشوند.


علائم آبله  میمونی   چیست؟  

علائم آبله میمونی معمولا شامل تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، سطح انرژی پای ین، تورم گره های لنفی و دانهها یا تاولهای پوستی است. دانههای پوستی معمولا در عرض یک تا سه روز پس از شروع تب آشکار میشوند. تاولها ممکن است صاف یا کمی برجسته باشند، با مایع شفاف یا زرد پر  شده و سپس پوسته و خش ک  شده و بریزند. تعداد تاولها در یک فرد میتواند از چند عدد تا چند هزار متغیر باشد. دانهها روی صورت، کف دستها و کف پا  متمرکز میشوند. آنها همچنین میتوانند در دهان، اندام تناسلی و چشم یافت شوند. بهبودی علائم معمولا بین دو تا چهار هفته طول میکشد و بدون درمان خود به خود از بین میروند. اگر فکر میک نید علائمی دارید که ممکن است  آبله میمونی باشد، با پزشک یا  مراقب سلامت خود مشورت ک نید. اگر با فردی مشکوک یا مبتلا به آبله  میمونی در تماس بودهاید، به پزشک یا مراقب سلامت خود اطلاع دهید. 
 

آیا افراد ممکن است از آبله  میمونی   بمیرند؟

 در بیشتر موارد، علائم آبله میمونی به خودی خود در عرض چند هفته از بین میرود، اما در برخی افراد میتواند منجر به عوارض  جدی و حتی مرگ شود.  نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینهای ممکن است در معرض خطر علائم جدیتر و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند.عوارض موارد شدید آبله    3 میمونی شامل عفونتهای پوستی، ذاتالریه، گیجی و عفونتهای چشمی است که میتواند منجر به از دست دادن بینایی شود. در زمانهای اخیر حدود  درصد مرگ در مبتلایان در کشورهای بومی گزارش شده اند که اغلب در کودکان یا افرادی بوده است که ممکن است دچار مشکلات سلامتی دیگری بوده 6تا باشند. توجه به این نک ته مهم است که این رقم ممکن است بیش از مقدار حقیقی برآورد شده باشد زیرا نظام مراقبت در کشورهای بومی محدود است. 
 


آبله  میمونی   چگونه از حیوانات به انسان سرایت می ک ند؟

آبله میمونی میتواند هنگام تماس  فیزیکی با حیوان آلوده به انسان  سرایت ک ند. میزبانان جانوری   این ویروس شامل جوندگان و نخستیسانان هستند.  خطر انتقال و ابتلا به آبله میمونی از  جانوران را میتوان با پرهیز  از تماس محافظت نشده با جانوران وحشی کاهش داد، به ویژه آنهایی که بیمار یا مرده  هستند (از جمله گوشت و خون حیوانات). در کشورهای بومی که جانوران حامل آبله  میمونی هستند، هر غذای حاوی گوشت یا اجزا و احشای حیوان باید  قبل از خوردن کاملا پخته شود. 
 


آبله  میمونی   چگونه از فردی به فرد دیگر سرایت می ک ند؟

افراد مبتلا به آبله میمونی طی زمانی که علائم دارند (معمولا بین دو تا چهار هفته) سرایتدهنده هستند. شما ممکن است از طریق تماس جسمی نزدیک با  فردی که علائم دارد، به آبله میمونی  مبتلا شوید. به ویژه دانههای پوستی، مایعات بدن (مانند  آب، چرک یا خون ناشی از تاولهای پوستی) و دلمهها عفونی هستند. لباس، روتختی، حوله یا اشیایی مانند قاشق و چنگال/ظروف غذاخوری که در اثر تماس با فرد  مبتلا به ویروس آلوده شدهاند نیز میتوانند دیگران را  دچار ک نند. 

 
زخمها، ضایعات یا جراحات دهان نیز میتوانند عفونی باشند، به این معنی که ویروس میتواند از طریق بزاق  انتشار  یابد. بنابراین افرادی که از نزدیک با فرد  مبتلا در ارتباط هستند، از جمله کارک نان بهداشتی، اعضای خانواده و شرکای جنسی، در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند. این ویروس همچنین   میتواند از طر ی ق جفت از مادر به جنی ن، یا  از طری ق  تماس پوست به پوست از والدین به کودکان منتقل شود. در حال حاضر مشخص  نیست که آیا افرادی که علائمی ندارند میتوانند بیماری را پخش ک نند یا خیر. 

 
چه کسانی در خطر ابتلا به آبله  میمونی   هستند؟

هر فردی که با کسی که علائم آبله میمونی دارد یا با حیوان آلوده تماس  جسمی نزدیک داشته باشد بیشتر در معرض خطر عفونت است. افرادی که در برابر آبله واکسینه شده  در برابر عفونت آبلهمیمونی نیز مصونیت دارند. با این حال، بعید است افراد جوانتر در برابر آبله واکسینه شده باشند، زیرا  ً احتمالا ، اند واکسیناسیون آبله در سراسر جهان متوقف شد چرا که در این سال  آبله  اولین بیماری انسانی بود که در دنیا ریشهکن شد. حتی افرادی که 1980پس از سال علیه آبله واکسینه شدهاند و در برابر آبله میمونی نیز تا حدی مقاوم هستند، آنها نیز باید اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود و دیگران انجام دهند. نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینهای ممکن است در معرض خطر علائم جدیتر و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند. کارک نان بهداشتی نیز به  دلیل قرار گرفتن طولان یتر در معرض ویروس در معرض خطر بیشتری قرار دارند. 
 


چگونه می توانم از خود و دیگران در برابر آب له  میمونی   محافظت ک نم؟

شما می توانید با محدود کردن تماس با افرادی که مشکوک به آبله میمونی هستند یا ابتلای آنها تای ید شده، خطر ابتلای خود را کاهش دهید. اگر به دلیل اینکه کارمند بهداشتی-درمانی هستید یا  اینکه با شخص بیمار  زندگی میک نید، نیاز به تماس جسمی با فرد دچار  آبله  میمونی دارید، فرد مبتلا را   با پوشیدن لباس روی بثورات). وقتی از نظر  جسمی به آنها نزدیک  ً هرگونه ضایعه پوستی را بپوشاند (مثلا ، تشویق ک نید تا خود را ایزوله ک ند و در صورت امکان تا حد امکان از  ، هستید، آنها باید از ماسک طبی استفاده ک نند، به خصوص اگر سرفه میک نند یا ضایعاتی در دهان خود دارند. شما هم باید ماس ک بزنید تماس پوست با پوست خودداری کرده و برای تماس مستقیم با ضایعات دستکش یکبار مصرف بپوشید. در صورتی که خود شخص نمیتواند این کار را  انجام دهد، هنگام تعویض لباس یا روتختی وی از ماسک استفاده ک نید.  دستان خود را با آب و صابون یا مرتبا محلول   پس از تماس با فرد خصوصا مبتلا، لباسها، روتختیها، حولهها و سایر وسایل یا  ، دست حاوی الکل تمیز ک نید سطوحی که فرد مبتلا لمس کرده یا ممکن است دانههای پوستی یا ترشحات تنفسی آنها با این وسایل تماس داشته باشد (مانند قاشق و چنگال و ظروف).  پارچهها و ظروف غذای فرد را با آب گرم و مواد شوینده بشویید. سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی ک نید و زبال ههای آلوده (مانند ، لباسها، حولهها پانسمانها) را به طور مناسب دور بریزید. 
 


آیا کودکان می توانند به آبله  میمونی   مبتلا شوند؟

کودکان معمولا بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان مستعد ابتلا به علائم شدید آبله میمونی هستند. این ویروس همچنین میتواند به جنین، یا طی تماس جسمی اولیه از مادر به نوزاد منتقل شود. 
 

چه باید بکنم؟

اگر  شک ک نم که   ممکن است   به   آبله  میمونی   مبتلا   باشم اگر فکر میک نید علائمی دارید یا در تماس نزدیک با فردی مبتلا به آبله  میمونی بود هاید، برای مشاوره، آزمایش و مراقبتهای پزشکی با پزشک یا مراقب  سلامت خود تماس بگیرید. در صورت امکان، خود را ایزوله ک نید و از تماس نزدیک با دیگران خودداری نمای ید . به طور مرتب دستها را تمیز ک نید و برای  محافظت از دیگران در برابر عفونت، اقدامات ذکر شده را انجام دهید. کارک نان بهداشتی برای آزمایش از شما نمون هبرداری خواهند کرد  تا بتوانید  خدمات  مراقبتی مناسب را دریافت ک نید. 
 


آیا واکسنی برای آبله  میمونی   وجود دارد؟

چندین واکسن برای پ یشگیری از آبله وجود دارد که در برابر آبله  میمونی نیز محافظت ایجاد  میک نند. واکسن جدیدتری که برای آبله ساخته شده اس ت (تحت عنوان   یاImvanex ،Imvamune  که به نامهای MVA-BN    برای استفاده در پ یشگیری از آبله  میمونی تای ید شد ولی 2019 نیز شناخته میشود) در سال Jynneos هنوز به طور گسترده در دسترس نیست. سازمان جهانی بهداشت در تلاش برای  همکاری با تولیدک ننده این واکسن برای بهبود دسترسی به آن است. افرادی    50 تا 40 که در گذشته علیه آبله واکسینه شدهاند در برابر آبله   میمونی نیز حفاظت دارند. واکسنهای اولیه  آبله دیگر در دسترس عموم نیستند و افراد زیر  به عنوان اولین بیماری ریشه کن شده در دنیا، به پایان رسید. برخی از  1980سال بعید است واکسینه شده باشند، زیرا واکسیناسیون علیه آبله در سال پرسنل آزمایشگاه یا کارک نان بهداشت و درمان  ممکن است با واکسن جدیدتر آبله واکسینه شده باشند. 
 

آیا درمانی برای آبله  میمونی   وجود دارد؟

علائم آبله میمونی اغلب خود به خود و بدون نیاز به درمان برطرف میشوند. مراقبت از دانههای پوستی با  اجازه دادن به  خشک شدن در صورت امکان یا  پوشاندن با یک پانسمان مرطوب برای محافظت در صورت نیاز بسیار مهم است. از لمس هرگونه زخم در دهان یا چشم خودداری ک نید. میتوان از  دهانشویه و قطره چشم که حاوی کورتون نباشند نیز  استفاده کرد. و ایمونوگلوبولین آبله ممکن است برای موارد شدید توصیه شود. ی ک داروی ضد  (VIG) TPOXX ویروس که برای درمان آبله ساخته شده بود (تکوویریمات، با نام تجاری  . برای درمان آبله میمونی تای ید شد 2022 ) نیز در ژانویه 
 

در حال حاضر در کجای دنیا خطر ابتلا به آبله  میمونی   وجود دارد؟

کشور آفریقایی (بنین، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک ک نگو، گابن، ساحل عاج، لیبریا،  11 ، موارد انسانی آبله میمونی در 1970از سال نیجریه، جمهوری ک نگو، سیرالئون و سودان جنوبی) گزارش شده است.  موارد گهگاه در کشورهای غیربومی نیز  ی رخ م دهد، ا ما  ی در افرادی گزارش م شوند که به کشورهای بومی سفر کرده باشند. ی ک بار  طغیان   در اثر  ً معمولا تماس با حیواناتی بود که توسط سایر پستانداران کوچک وارداتی آلوده شده بودند. چندین مورد آبله میمونی در چند کشور غیر بومی شناسایی شدهاند. البته این طغیان  اخیر، از الگوهای گذشته آبله میمونی تبعیت  ،2022 در ماه می نمیک ند. سازمان جهانی بهداشت   با همه کشورهای دچار  طغیان اخیر  برای تقویت نظام مراقبت  و ارائه راهنمایی در مورد چگونگی جلوگیری از گسترش بیماری و روش درمان  افراد  مبتلا  همکاری میک ند. 


در چندین کشور شناسایی شد، چه می دانیم؟

2022  در مورد  طغیان   آبله  میمونی   که در ماه  م ه  کشور در مناطق غیر 10 ، موارد در  بیش از 2022 مه 19 گزارش کردند. از 2022 چندین کشور که آبله میمونی در آنها  آندمی ک (بومی) نیست مواردی را در ماه مه بومی گزارش شده است. پروندههای تکمیلی در حال بررسی  هستند. برای آخرین اطلاعات، لطفا اینجا را ببینید. به استثنای مواردی که به طور پراک نده در مسافران کشورهای بومی گزارش شده است، موارد در مناطق غیربومی که به سفر از کشورهای بومی مرتبط  ) هیچ ارتباط واضحی بین موارد گزارش شده و سفر از کشورهای بومی و یا  ارتباطی با حیوانات آلوده 2022 نیستند، غیرعادی  هستند. در حال حاضر (از  مه وجود ندارد. ما درک میک نیم که این طغیان برای بسیاری  افراد نگرانک ننده است. آنچه در حال حاضر مهم است این است که ما آگاهی را در مورد آبله میمونی در میان  افرادی که بیشتر در معرض خطر عفونت هستند افزایش دهیم و توصیههایی را در مورد چگونگی محدود کردن طغیان بیشتر بین افراد ارائه دهیم. همچنین  مهم است که کارک نان بهداشت عمومی قادر به شناسایی و مراقبت از بیماران باشند. ضروری است که هیچ کس به کسی که تحت تأثیر این رویداد است انگ  نزند. سازمان جهانی بهداشت در حال تلاش برای حمایت از کشورهای عضو در زمینه نظارت، آمادگی و فعالیت های واک نش به طغیان  بیماری آبله میمونی در  کشورهای دچار آن است. در کشورهای درگیر، مطالعات به منظور  تعیین منبع عفونت هر یک از   موارد شناسایی شده و اقداماتی برای ارائه مراقبتهای پزشکی و محدود کردن گسترش  بیشتر ویروس در حال انجام است. 


آیا خطر تبدیل   شدن   این بیماری به یک  طغیان   بزرگ تر وجود دارد؟

آبله میمونی معمولا خیلی مسری  قلمداد نمیشود زیرا برای انتشار بین افراد نیاز به تماس جسمی نزدیک (مثل تماس پوست به پوست) با فردی دارد که عفونی است. درحال حاضر خطر برای عموم مردم کم است. سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس، طغیان فعلی را با  اولویت بالا پ یگیری میک ند، همانطور که طی سالهای متمادی آبله میمونی را به عنوان یک بیماریزای اولویت دار در نظر گرفته است. مواردی که در حال حاضر مشاهده   زیرا هیچ سفری از کشورهای بومی یا حیوانات صادر شده از کشورهای بومی گزارش نشده است. ، میک نیم برای طغیان  آبله میمونی معمولی نیستند شناسایی نحوه انتشار ویروس و محافظت از افراد در برابر  عفونت، اولویت سازمان جهانی بهداشت است. افزایش آگاهی در مورد این وضعیت جدید به  جلوگیری از انتقال بیشتر کمک میک ند. 


آیا آبله  میمونی   یک عفونت  آمیزشی   است؟

آبله میمونی میتواند از طریق تماس جسمی نزدیک، از جمله هنگام آمیزش جنسی، از فردی به فرد دیگر سرایت ک ند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا  آبله میمونی میتواند از  مسیرهای جنسی (مثلا از طریق مایع منی یا واژینال) منتقل شود یا خیر، اما تماس مستقیم پوست به پوست با ضایعات  هنگام  فعالیتهای جنسی میتواند ویروس را سرایت دهد. دانههای  آبله میمونی گاهی در اندام تناسلی و در دهان یافت می  در انتقال هنگام آمیزش جنسی نقش دارند. انتقال از  دهان به پوست ً شود که احتمالا میتواند در جایی  رخ بدهدکه ضایعات پوستی یا دهانی وجود دارند. دانههای  آبله میمونی میتوانند شبیه برخی از بیماریهای مقاربتی از جمله تبخال و سیفیلیس باشد. این ممکن است توضیح دهد که چرا چندین مورد طغیان فعلی در میان مردانی دیده شده که در جستجوی  مراقبت در کلینیک های سلامت جنسی بودهاند. خطر ابتلا به آبله میمونی به افرادی که از نظر جنسی فعال هستند  محدود نمی شود. هرکسی که تماس جسمی نزدیک با فرد  مبتلا داشته باشد در معرض  خطر است. هر کسی که دارای علائم شبیه به آبله میمونی   . با یکمراقب بهداشت مشورت ک ند ً باید فورا ، باشد
 
پاسخ  سازمان جهانی بهداشت  به پ یام های   حاوی   انگ که در  فضای مجازی   در ارتباط با آبله میمونی در حال پخش است چیست؟  ما پ یامهایی را دیدهایم که به گروههای خاصی از مردم در خصوص طغیان  آبله میمونی انگ میزدند. سازمان جهانی بهداشت کاملا شفاف ابراز میک ند که  این نگاه درست نیست. در وهله اول ، هر کسی که تماس جسمی نزدیک از هر نوع با فردی که آبله میمونی دارد، صرف نظر از  اینکه چه کسی است، چه کار    ، میک ند، با چه کسی چه نوع رابطهای داشته، و یا هر عامل دیگری انگ زدن به مردم به دلیل ،در معرض خطر است. ثانیا ناخوشی یا بیماری ناپسندیده است.  تنها تاثیر   ان گ زدن  به احتمال زیاد بدتر کردن اوضاع است و ما را از پایان دادن هرچه سریعتر به این طغیان باز میدارد. ما باید همه با هم متحد شویم تا به مراقبت و محافظت از  کسی که مبتلا شده یا کسانی که از دیگران مراقبت میک نند، کمک ک نیم. ما میدانیم که چگونه باید این بیماری را متوقف ک نیم و چگونه میتوانیم از خود و دیگران محافظت ک نیم. انگ زدن و تبعیض هرگز پسندیده نیست و  فقط به صحبت در مورد  این طغیان اخیر  محدود نمیشود. ما همگی در این هنگامه با هم هستیم. 
 
 

مقالات پیشنهادی