Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه

شناسایی سالانه 5 بیماری عفونی جدید با منشا حیوانی در جهان

3.webp

شفقنا- رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۵ بیماری عفونی جدید در جهان شناسایی می‌شود که منشا حیوانی دارند.

به گزارش شفقنا از ایرنا، بهزاد امیری روز سه‌شنبه در نشستی خبری که به مناسبت ۱۵ تیر ماه، روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون ۲۰۰ نوع بیماری در سراسر دنیا شناسایی شده است که به دنبال انتقال عوامل ویروسی، عفونی و… از حیوان به انسان شیوع یافته و در واقع بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های جهان ناشی از انتقال آلودگی از حیوان به انسان است.

وی افزود: امروزه شیوع بیماری کووید۱۹ نیز به گفته سازمان جهانی بهداشت منشا حیوانی داشته و از حیوان به انسان منتقل شده است.

امیری تصریح کرد: مبحث بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان که در مبحث تجارت جهانی نیز حائز اهمیت است، به دلیل ارتباط با تولید محسولات دامی، با شیوع و انتقال یک بیماری می‌تواند بر تبادلات تجاری نیز تاثیرات منفی داشته باشد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اغلب بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان اما قابل پیشگیری است. به عنوان مثال، بیماری هاری به عنوان یک بیماری ویروسی بر اعصاب مرکزی اثر گذاشته و از طریق گاز گرفتن حیوان و انتقال ترشحات آلوده به انسان منتقل خواهد شد.

به گفته امیری، این بیماری در صورت عدم مراجعه به هنگام به مراکز درمانی و استفاده از سرم ضد هاری و شست وشو می‌تواند باعث مرگ انسان شود.

مقالات پیشنهادی